Tuesday, June 1, 2010

BERITA TERKINI-SUSULAN SERANGAN ISRAEL KE ATAS FLOTILA MISI BANTUAN KEMANUSIAAN LL4G KE GAZA


Israel Melancarkan Roket Untuk Berdepan Dengan Armada “Kebebasan”
 
Selasa, 01/06/2010 – “Kempen Eropah Untuk Menghapuskan Kepungan keatas Gaza” mengharapkan campurtangan kesatuan antarabangsa bagi menyekat ancaman Zionis terhadap Armada “Kebebasan”, yang ingin belayar ke Gaza, dgn membawa bantuan kemanusiaan serta penyertaan beratus-ratus aktivis dari 40 buah negara, dalam menyempurnakan tugasan kemanusiaan antarabangsa bagi menghapuskan kepungan keatas Gaza yang berlaku sejak dari empat tahun.



Jurucakap bagi kempen ini telah membuat suatu kenyataan, sebagai mengulas laporan yang mendedahkan pelancaran kapal-kapal roket oleh tentera laut Israel yang telah melepasi perairan Gaza sebagai usaha menghalang konvoi kapal-kapal antarabangsa dari terus memasuki pantai Gaza : “ Tindakan biadap yg dilakukan kerajaan penjajah Israel menggambarkan mereka memusuhi undang-undang antarabangsa dan undang-undang kemanusiaan, termasuk ketika mereka berkeras menolak pelaksanaan resolusi antarabangsa berkaitan penghapusan kepungan ke atas Gaza. ”


Walaupun Israel mendakwah bahawa mereka tidak ada kaitan lagi dengan Gaza berdasarkan pengasingan yang dibuat, tetapi ancaman yang dilakukan oleh mereka ke atas Armada “Kebebasan” mendedahkan kepada dunia bahawa mereka masih menjajah Gaza sehingga ke saat ini melalui penguasaan mereka terhadap sumber di darat dan di lautan (Gaza).


sumber : http://www.palestine-info.info/ar
penterjemah : arif


Israel cuba mengganggu komunikasi kapal armada
 
Selasa, 01/06/2010 – “Kempen Eropah untuk Akhiri Pengepungan terhadap Gaza” menyebut bahawa beberapa kapal armada sedang mengalami gangguan komunikasi sesama mereka yang difahamkan bahawa itu adalah cubaan dari rejim Zionis, sebagai sebahagian daripada gerakan yang direka untuk mencegah armada dari mencapai tujuannya.



Ameen Abu Rashid, ahli kempen, salah seorang pengasas kapal armada, mengatakan bahawa kerajaan haram Israel, sedang cuba menggangu komunikasi jaringan tanpa wayar(wireless) yang digunakan antara kapal, selama mana kapal-kapal tersebut berpisah dari tempat berkumpul. Buat masa kini, juruteknik di dalam kapal sedang berusaha untuk mengatasi masalah ini.


Ameen Abu Rashid, yang berada di dalam “Kapal 8000″, salah satu kapal “kebebasan”, mengatakan bahawa ada usaha untuk membolehkan lebih banyak ahli parlimen untuk bergabung dengan armada, namun telah dihentikan oleh pihak berkuasa Cyprus kelmarin. Beliau mengatakan bahawa kapal-kapal dijangka sampai pada tempat berkumpul pada petang Sabtu.


sumber : The Palestine Telegraph
penterjemah : nurul



12 Rakyat Malaysia di atas Kapal Mavi Marmara


Selasa, 01/06/2010 – Berikut adalah nama-nama rakyat Malaysia yang menyertai Misi Talian Hayat Untuk Gaza (LL4G) yang berada di atas kapal penumpang “Mavi Marmara” milik IHH, Turki ketika diserang oleh komando laut Israel di perairan antarabangsa hari ini.



1. Tn Hj Noorazman bin Mohd Samsuddin, HALUANPalestin
2. Dr Mohd Arbai’e bin Syawal, HALUANPalestin
3. Dr Syed Muhammad Haleem bin Syed Hasan al-Haddad, HALUANPalestin
4. Ust Al-Hami Husain bin Suhaimi, HALUANPalestin
5. Mohd Nizam bin Mohd Awang, HALUANPalestin
6. Ust Hasanuddin bin Mohd Yunus, Aqsa Syarif
7. Tn Hj Jamuliddin bin Elias, Yayasan Amal
8. Dr Selamat bin Aliman, Jemaah Islah Malaysia (JIM)
9. Abdul Halim bin Mohd Redzuan, Muslim Care
10. Mustafa bin Mansur, MAPIM
11. Ashwat bin Ismail, Wartawan ASTRO
12. Shamsul Kamal Latif, Juru kamera ASTRO


Mustafa Mansur yang mewakili MAPIM menaiki kapal Mavi Marmara pada 29hb Mei setelah kapal Challenger II yang dinaiki beliau mengalami kerosakan di tengah perjalanan.


sumber : CMT-LL4G



Senarai nama yang syahid

Semoga Allah mengurniakan pahala syahid kepada mereka dan memasukkan mereka ke dalam syurga.



Nama beberapa korban cedera sumber IHH: İmdat Avli, Mustafa Batıran, Rabiha Gümrükçü, Cevdet Öçenek, Erkan Baycıdan,


Lanjutan, nama korban cedera. sumber IHH. Muhittin Yıldırım, Osman Çalık, Suat Koşmaz, Şahin İbrahim Güleryüz,


Lanjut(3), nama korban cedera. Sumber IHH : Şükrü Peker, Mehmet Murat Yıldırım, Canip Tunç, Sadettin Furkan, Tuna Yücel


sumber


Dr Hadfizi Mohd Noor
CMT (Crisis Management Team)

No comments: